DBI 2020 "Działajmy razem!"
Podsumowanie projektu
Dzień Bezpiecznego Internetu 2020 odbywał się w dniach: 9-14.02.2020 pod hasłem „Dzień Bezpiecznego Internetu: Działajmy razem!”
W tygodniu poprzedzającym DBI do rodziców została mailowo skierowana informacja na temat zagrożeń w Internecie, na które może być potencjalnie narażone dziecko w sieci. Rodzice mogli zapoznać się z materiałami przeznaczonymi dla opiekunów, oglądnąć filmy i ewentualnie skorzystać z pomocy.
Dzieci z klas II-III nauczyły się piosenki "Świat realny jest genialny", od którego rozpoczęła się cała akcja bezpiecznego Internetu. Następnie każda z klas zapoznała się z materiałami edukacyjnymi umieszczonymi na portalu Saferinternet; po obejrzeniu filmików wychowawcy przeprowadzili pogadanki z uczniami oraz zachęcali do podzielenia się własnymi doświadczeniami w tym temacie.
Podczas zajęć z informatyki w klasach I - VIII uczniowie brali udział w wielu aktywnościach łączących naukę z zabawą: układali plakat z zasadami bezpiecznego zachowania w sieci z puzzli online, układali z rozsypanek online zasady antyhejtowe, poznali zasady netykiety i tworzyli do nich plakaty w programie Paint. Starsi uczniowie proponowali własne zasady netykiety na wspólnej tablicy Lino, tworzyli quizy w aplikacji LearningApps, korzystając z aplikacji do tworzenia chmur wyrazowych tworzyli plakaty prezentujące zalety lub zagrożenia związane z korzystaniem z Internetu.
Nasi uczniowie pokazali, że wiedzą, jak bezpiecznie korzystać z Internetu. Mamy nadzieję, że będą tych zasad przestrzegać na co dzień.
Klasa VIII przygotowała i przeprowadziła ankietę (wspólnie z wychowawcą) na temat korzystania z portali społecznościowych wśród uczniów klas VI-VIII. Zapraszamy do dokładnego zapoznania się z wynikami ankiety: opracowane wyniki ankiety tutaj
W wyniku podjętych działań zwiększyła się świadomość dzieci i młodzieży dotycząca zagrożeń w sieci, na które narażony jest obecnie każdy użytkownik Internetu. Działania promowały pozytywny aspekt wykorzystania Internetu oraz promowały tolerancję i kulturę zrozumienia.
DBI 2020
odbywa się pod hasłem
„Dzień Bezpiecznego Internetu: Działajmy razem!”Cele:
Inicjowanie działań w szkole w ramach tygodnia DBI prowadzić będzie do:
- aktywnego uczestnictwa we współtworzeniu twórczego i bezpiecznego środowiska online
- poszerzenia świadomości zachowania bezpieczeństwa w sieci
- przestrzegania zasad bezpiecznego „surfowania w sieci” na co dzień
- przybliżenia rodzicom problematyki zagrożeń istniejących w Internecie
- promocji pozytywnego wykorzystywania Internetu
- promocji tolerancji oraz tworzenia kultury zrozumienia
Termin przeprowadzanej akcji: 10.02.2020 – 15.02.2020
Odpowiedzialny: Grażyna Słowik
DZIAŁANIA (ZADANIA):
- NAUCZYCIELI
- Poinformowanie rodziców poprzez dziennik elektroniczny o tygodniowej akcji DBI2020 „Działajmy razem” oraz o projekcie edukacyjnym "Zostań znajomym swojego dziecka" i kampaniach społecznych proponowanych przez saferinternet
- Przygotowanie gazetki ściennej na temat DBI
- Opracowanie ankiety dotyczącej korzystania z portali społecznościowych (kl. VIII)
- Oglądanie w klasach 0-III oraz na lekcjach wychowawczych w klasach IV-VIII filmików nt. bezpieczeństwa w sieci (dyskusja po filmie)
Klasy
Filmy
(https://www.saferinternet.pl/materialy-edukacyjne/materialy-multimedialne.html)
0
„Owce w sieci”
„Necio”
I
II
„Plik i Folder”
III
IV
„3…2…1…Internet!”
V
VI
VII
„Gdzie jest Mimi?” „Dodaj znajomego!” „Nie hejtuj”
VIII
- Zachęcenie do uczestnictwa w ogólnopolskim konkursie graficznym "Bezpieczny Internet - Działajmy razem!"
- Nauka piosenki „Świat realny” w klasach II-III.
- UCZNIÓW
Klasy
Zadania
0
Układanie puzzli o bezpieczeństwie w aplikacji puzzle https://www.jigsawplanet.com
Plakat graficzny na temat „Internet w naszym przedszkolu”
I
Układanie puzzli o bezpieczeństwie w aplikacji puzzle https://www.jigsawplanet.com
II
Układanie puzzli o bezpieczeństwie w aplikacji puzzle https://www.jigsawplanet.com
Tworzenie historyjek obrazkowych w paint
III
Chmury wyrazowe prezentujące zalety lub zagrożenia związane z korzystaniem z Internetu – aplikacja
IV
Tworzenie plakatów i historyjek obrazkowych w Paint
na temat bezpieczeństwa w sieciV
Chmury wyrazowe prezentujące zagrożenia związane z korzystaniem z Internetu, zwłaszcza hejt
VI
zasady bezpiecznego i kulturalnego korzystania z sieci – kolorowe “karteczki” w aplikacji Lino
VII
Opracowanie przez uczniów quizów i aplikacji antyhejtowych, np. przy użyciu strony http://learningapps.org/
VIII
Przygotowanie i przeprowadzenie ankiety (wspólnie z wychowawcą) na temat korzystania z portali społecznościowych wśród uczniów klas VI-VIII – z wykorzystaniem narzędzi na Dysku Google
Wszystkie opracowane i zrealizowane zadania uczniów będą dostępne na stronie https://pl.padlet.com/
Wszystkie działania znajdą się na stronie internetowej szkoły. Po zrealizowanym projekcie zostanie przeprowadzona ewaluacja.
Godzina kodowania
Po raz pierwszy w naszej szkole odbyła się Godzina Kodowania. Jest to inicjatywa ogólnoświatowa mająca na celu popularyzowanie informatyki. Łamigłówki udostępniane w ramach Godziny Kodowania są bardzo interesującym i wciągającym wprowadzeniem do programowania. Sprawdź: Koduj i ty!
Rozpoczęliśmy od nauki Tańca Robotów (do utworu: Ode to Code), który prowadziła Marysia i Grażyna. Następnie każda klasa otrzymała kod QR z zaszyfrowanym zadaniem, które należało odczytać. Uczniowie przystąpili do zadań w swoich klasach, i jak widać na zdjęciach, kodowanie ich wciągnęło!
Wyjazd do biblioteki
W ramach zajęć z projektu "Eksperci programowania" klasy I-III odbyły wycieczkę do biblioteki i czytelni w Nowym Targu. Dzieci z chęcią słuchały i poznawały tajniki pracy bibliotekarek, a potem miały okazję by "popracować" umysłowo.
Kodowanie na dywanie
Klasa III od kwietnia bierze udział w zajęciach "Eksperci programowania w podregionie nowotarskim”.
Celem projektu jest podniesienie umiejętności programowania wśród uczniów klas 1-3.
Dzieci poprzez zabawę uczą się podstaw programowania z użyciem programów Scratch, Scratch Junior. Zajęcia z użyciem maty edukacyjnej i klocków LEGO WeDo 2.0 pozwalają w formie zabawy rozwijać w uczniach kompetencje informatyczne, myślenie komutacyjne, zdolność do kreatywnego rozwiązywania problemów i myślenia algorytmicznego.